Saturday 9 January 2016

Analisis SWOT

Kekuatan(Strength) 

  • 100% keluaran bumiputra islam
  •  Kos penghasilan yang murah  - 1kg kacang soya = RM4.50 boleh menghasilkan 14 liter air 
  • Mempunyai pelanggan tetap 

Kelemahan(Weakness) 

  •  Produk tidak tahan lama 
  • Tidak mempunyai kilang khas untuk memproses produk - Produk hanya diproses sendiri di rumah kerana kos untuk menyewa premis mahal.
  • Kurang tenaga kerja 
  •  Kaedah pengiklanan/pemasaran yang kurang berkesan

Peluang(Opportunities) 
  • Jumlah permintaan yang semakin meningkat
  • Merupakan satu-satunya pengeluar Muslim di kawasan Bintulu
  • Adanya media sosial kini yang boleh dijadikan sebagai medium pengiklanan

Ancaman(Threat)
  • Harga bahan mentah semakin meningkat
  • Kemunculan pesaing-pesaing baru yang mengeluarkan produk sama
  • Sikap pengguna Islam yang kurang mementingkan produk halal.

Posted by: S20545, S21193
Updated by: S21235 (26/1/2016)
Updated by: S21497 (26/1/2016)
u


1 comment:

  1. baca balik maksud SWOT - internal n external. Now your group are mixing it.

    ReplyDelete